dimecres, 3 de desembre de 2014

Cap on va la fotografia?

Els darrers dies s'ha donat la casualitat de que he estat partícep de varies converses on el tema a debatre es cap on va la fotografia... Vull dir la tendencia. M'explico...

Sempre ha existit el debat amb els amics neófits en fotografia que si he usat el photoshop, que es impossible els colors de les meves fotografies... La meva resposta sempre ha estat si alguna vegada s'han llevat a hores intempestives, agafat el cotxe per conduïr una llarga estona i arribar a la Costa Brava i tenir la sort de veure sortir el sol i no dic ja si hi ha nuvols alts per exemple...Pero ara el debat es centra en diguem-ne entre colegues de la mateixa afició. 

Ultimament hi ha molta gent que esta fent servir la técnica de l'apilament, de la doble exposició, o del tractament per zones portat al limit i algun que altre "corta y pega"... I son vistos com a "cracks" de la fotografia... Bé jo diria del tractament, es evident que han de tenir una visió per "construïr" una fotografia per parts i "muntar-la" a casa. I clar totes les fotografies son realment "fotons", s'ha acavat alló de dir que hem conformo amb 4/5 fotons a l'any...

Per a mi tot es vàlid sempre i quan s'expliqui i no es vulgui fer passar gat per llebre, doncs sobretot per els neófits en la màteria i que veuen aquestes fotografies s' apuntin a un taller pensant que arribarà a casa seva el diumenge vespre i tindrà al sarró algunes fotografies semblants a la que es promociona tal o qual taller per posar un exemple. O simplement que entrin a una galeria de les de moda i veus unes fotografies perfectes i no hem refereixo a la composició...

Un altre punt a tenir en compte, son els concursos, on crec que s'hauria d'establir una categoria especial per aquest tipus de fotografia doncs tot i que en les seves bases ho indiquen no es de rebut que participin en una mateixa categoria una doble exposició amb una fotografia d' un sol raw doncs no crec que tingui les mateixes oportunitats a priori...

Es un tema que portarà molt a parlar...Ho deixo aqui...


7 comentaris:

  1. estupenda fotografía! impresionante reflejo, hermosos colores!
    un abrazo

    ResponElimina
  2. La reflexión hacia donde va la fotografia en mi opinión tiene una enorme desconexión entre la tecnología usada y aquellos que
    la usan, me explico. Nunca he entendido las razones por las cuales solamente a las imágenes raw se les da más valor que
    a otras que puedan usar herramientas de software. Habitualmente en los concursos las bases exigen mínima alteración de la
    foto resultante, en cuanto que significa alteración de la realidad, pero todos sabemos que la utilización de filtros
    degradados altera de forma objetiva esa realidad haciéndola imposible. No solamente porque altera los diferentes planos
    de iluminación de manera irreal, sino que ademas inducen dominantes de color también imposibles. Cielos rosas o violetas,
    reflejos mas brillantes que lo reflejado y un largo ecétera es aceptado como natural/real por el hecho de hacerse durante la
    imágen. En realidad estamos aceptando como natural el uso de herramientas utilizados en la época analógica, cuando no había otras herramientas para meter el rango dinámico de una escena en el de la película, hasta ese punto hemos interiorizado esa limitación técnica. Curiosamente, procesados llevados a su máxima expresión se aceptan de buen grado por el simple hecho de que la imagen es "only raw". Ahora bien, HDRs sobreprocesados se consideran alteración de la realidad para la inmensa mayoría de los fotografos, cuando en mi opinión los dos lo son.
    Estoy seguro que para muchos de nosotros Galen Rowell es un referente fotográfico, para mi lo ha sido, lo es y lo será.
    Pero en muchas de sus fotografias existen inconsistencias lumínicas pues no en vano él fué uno de los pioneros del uso de filtros degradados. Eso técnicamente quiere decir escenas irreales, pongamos como nos pongamos. Actualmente, en mi opinión, existe otro referente en lo que a fotografía de naturaleza se refiere y no es otro que MArc Adamus, el cual lleva la técnica de hardware/software a su máxima expresión. Pero en ciertos sectores del ámbito fotográfico sus fotografias caen en el terreno de la manipulación, cuando objetivamente en sus imágenes no hay resquicio de inconsistencias luminosas o alteración evidente de la realidad, por mucho que él para conseguir una imagen utilice veinte. Eso lo he vivido en muchos comentarios que a mi me han hecho por la razón de utilizar fusión de imágenes, técnica que por cierto utilizo porque nunca me convencio el uso de filtros degradados o cartulinas negras por lo que uso implicaba en la alteración de la realidad.
    Después de mucho pensar sobre eso he llegado a la conclusión, que solamente puede ser debido al desconocimiento de las
    herramientas actualmente disponibles. Estoy totalmente seguro, que dentro de cinco, o la más diez años, todos estaremos utilizando sensores con rangos dinámicos superiores al del ojo humano, cuyo resultado final estará controlado por software sobre el cual nosotros no tendremos control alguno, pues eso estará incrustado en la electónica de lectura del sensor. Hoy en día eso se puede hacer con fusión de imágenes, además de HDR que no es lo mismo, pero que curiosamente se considera una manipulación de la realidad. Preciosa y perfectamente composición Esteve, a pesar de que en la imagen se vea esa inconsistencia luminosa a la que antes hacía referencia. Hace esto una mala fotografía?. Desde luego que no, como decía antes Galen Rowell tiene multitud de ellas, pero no la hace mejor por el hecho de logralo en el momento de la toma. La hace mejor, porque previamente la has visualizado en tu cabeza. Un abrazo

    ResponElimina
    Respostes
    1. Buenas José
      Y gracias por el comentario...
      Estoy totalmente de acuerdo contigo, esta casuistica pasa siempre en la evolución de cualquier disciplina...

      Elimina
  3. Coses que m'agraden i m'interessen:
    --> Sortir al camp o a la mar. Gaudir la natura. Veure sortir o amagar-se el Sol. Admirar les estrelles en una nit fosca
    --> Fotografiar el que veig intentant que la imatge que treu la càmera sigui, si més no, interessant o agradable
    --> Compartir fotografies meves amb els altres i gaudir de les fotografies dels altres que sé que gaudeixen els moments viscuts igual que jo

    Coses que ni m'agraden ni m'interessen:
    --> Estar davant de l'ordinador (ja ho faig cada dia moltes hores en el treball)
    --> Els concursos de fotografia, les rivalitats, els frontpages i coses així.

    Cadascú ha de trobar la seva manera de ser feliç i estar agust amb el que fa. Sobretot amb coses que fem per afició i de forma lliure.
    En veure una foto no és massa complicat entreveure que hi ha d'òptic i què hi ha de software. Cadascú que faci el que li doni la gana. Si algú vol enganyar fent passar bou per bestia grossa al que s'enganya principalment és a ell mateix.

    ResponElimina
  4. Creant debat? això es bo ;-)
    Primer caldrà definir: Si entenem com a fotografia del paisatge aquella que intenta reproduir de la forma més fidedigna un entorn natural tal i com el veu l’ull humà.
    Doncs haurem de veure quins sons els mitjans que hom disposa per fer-ho.: la càmera, l’òptica i els filtres de DN/bracketing . A partir d’aquest punt tenim al fotògraf. Aleshores el que els altres hauran de saber valorar del teu treball serà.: la capacitat tècnica com a fotògraf en saber utilitzar aquests recursos (càmera, òptica i complements filtres o bracketing) i també la gràcia en composar. No hi veig cap més complicació que la que pugui sorgir a l’hora de poder comparar els treballs fotogràfics entre nosaltres, ja sigui de bon rotllo o de forma competitiva.
    Soc un fervent admirador de la majoria dels treballs de vosaltres (no dic noms per no deixar-me’n).No tinc ni idea de fusió de luminància i és per això que treballo amb filtres (els trobo cars i molestos) però, si dominés la tècnica la utilitzaria. Crec que ha de ser molt difícil portar-la al nivell d’excel•lència d’en J. Fernández i que el seu treball s’apropa a la perfecció. Sent una llàstima que no pugui rebre el reconeixement dels que són premiats en concursos. També entenc la fotografia com en Pepet, ja que ens permet apropar-nos a llocs d’una extraordinària bellesa i en moments especials de llum amb el desig de captar aquell instant per compartir-lo amb els nostres i a partir de la xarxa amb tothom que vulgui. Com s’ha dit abans, el problema el tenim quan la societat ens mana competir. La competència també té la part bona, ens ajuda a millorar però que no ens obsessioni!
    Una abraçada

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo surto principalment a disfrutar i si arribo a casa amb una bona fotografia millor, de moment nomes utilitzo la camera i el lightroom pero no sé on anirè a parar mes endavant...

      Elimina